عزاداری_زرتشتیان در تاسوعا و عاشورا
 زرتشتیان در طول محرم و صفر چه در ایران و چه در خارج از ایران هیچ‌گاه مراسم عروسی و یا نامزدی و مراسم‎‎های شادی را برگزار نمی‎کنند چون اعتقاد دارند برگزاری شادی در ماه محرم و صفر برایشان نامبارک است.
✍ این روزها در هر کوی و برزن ایران، اقامه عزای سیدالشهداء برپاست و زرتشتیان هم همانند دیگر اقلیت ها به عزاداری می پردازند.
✍زنان و مردان سپیدپوش زرتشتی در #کرمان، #یزد و شهرهای مختلف با حضور در آتشکده گرد هم می‌آیند و برای امام حسین(ع) و یاران‌شان به سوگواری می ‌پردازند، آنها امام حسین(ع) را #داماد_ایرانی‌ها می‌دانند.
✍ ” #شهریاری” از اقلیت زرتشتی مقیم کرمان می‌گوید:

 #زرتشتیان در جای جای ایران به عشق اباعبدالله الحسین(ع) با شیعیان همنوایی می‌کنند و #ارادت خاصی به سالار کربلا دارند.
✍ وی ادامه می‌دهد:

 زرتشتی‌های کرمان برای روز تاسوعا و عاشورا اهمیت خاصی قائل هستند و هر ساله با شروع #محرم همپای مسلمانان به عزاداری می‌پردازند، آنها در آیین خود پوشیدن #لباس_سفید را مقدس می‌دانند و زنان و مردان سپید پوش زرتشتی با حضور در آتشکده گردهم می‌آیند و برای امام حسین و یارانش به #سوگواری می پردازند.
✍ وی با بیان این‌که زرتشتیان کرمان امام حسین(ع) را #سرور_آزادگان_جهان می‌دانند، ادامه می‌دهد:

ما با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا مراسم دادن #نذری خود را برگزار می‌کنیم.
✍ وی می‌افزاید:

بسیاری از زرتشتیان کرمانی روزهای تاسوعا و عاشورا نذری می‌دهند و این نذری را به روح شهدای کربلا هدیه می‌کنند، هم‌چنین زرتشتیان مقداری از غذای مراسم امام حسین را برای تبرک در طول سال نگهداری و در غذای سالیان خود استفاده می‌کنند.
✍ شهریاری می‌گوید: 

در سال‌های نه چندان دور که تاسوعا و عاشورا و اربعین با نوروز و جشن سده مقارن شده بود، از طرف انجمن زرتشتیان اعلام شد که بخاطر ماه عزاداری مراسم سنتی انجام نمی‌شود.
✍ وی ادامه می‌دهد:

ما در طول محرم و صفر چه در ایران و چه در خارج از ایران هیچ‌گاه مراسم عروسی و یا نامزدی و مراسم‎‎های شادی را برگزار نمی‎کنیم چون اعتقاد داریم برگزاری شادی در ماه محرم و صفر برای ما نامبارک است.
✍شهریاری می‌گوید:

 با نهادینه کردن #فرهنگ_عاشورا به عنوان #آزادگی و #انسانیت، هیچ اختلافی بین مذاهب وجود نخواهد داشت.

 ما خوشحالیم که فرزندانمان، فرهنگ آزادمردی و پایبندی به عقاید را بیاموزند، امام حسین(ع) در این زمینه یک #الگو است.

موضوعات: حجاب  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...